تفاوت پارچه لینن و پنبه

 

یکی از مواردی که قبل از خرید پارچه هایی مثل لینن و پنبه ای نیاز است بدانیم، ویژگی های این پارچه هاست. با دانستن مزایا و معایب هر پارچه ، می توان بهترین انتخاب را برای خرید پارچه داشته باشیم. در ادامه ویژگی های این دو پارچه را با یکدیگر مقایسه می کنیم تا شناخت بیشتری نسبت به این پارچه ها پیدا کنیم. با ما همراه باشید.

ماندگاری پارچه پنبه ای و لینن

پارچه های پنبه ای کمی کشش و انعطاف پذیری بیشتری نسبت به لینن دارد، اما به اندازه کافی بادوام نیست.  لینن بسیار سفت‌تر است، همچنین ماندگاری بیشتری دارد. این خاصیت به دلیل الیاف سلولزی در نخ لینن است که کمی طولانی‌تر و محکم‌تر هستند. و از الیاف نخ پنبه پیچیده‌ترند. که استحکام و طول عمر لینن را افزایش می‌دهد.

نرمی پارچه پنبه ای و لینن

پارچه پنبه ای در هنگام لمس کردن ، نرمتر از لینن است زیرا الیاف لینن خشن تر هستند. به عنوان مثال، ملحفه‌های پنبه‌ای می‌توانند حدود پنج سال دوام بیاورند، اما ملحفه‌های لینن پس از چندین بار شستشو بسیار نرم می‌شوند و تا 30 سال ماندگاری بیشتری دارند.

بافت و ظاهر پارچه

بافت پارچه پنبه ای صاف‌تر است، در حالی که پارچه لینن در نتیجه بافت شل‌تر، الگوی خشن و بافت بیشتری دارد. در ظاهر هر دو به راحتی چروک می شوند، زیرا از الیاف طبیعی ساخته شده اند، اما لینن به دلیل سفتی پارچه کمی بیشتر چروک می شود.

حساسیت پذیری

هم پنبه و هم لینن ضد حساسیت هستند. با این حال، پارچه لینن برای افراد مبتلا به آلرژی کمی بهتر است، زیرا تعداد نخ کمتر و بافت شل تری دارد.

قابلیت جذب رطوبت

 هم پنبه و هم لینن بسیار جاذب هستند و آب هم الیاف لینن و هم الیاف پنبه را تقویت می کند. پنبه کمی جاذب تر است، زیرا پنبه می تواند بیش از 25٪ وزن خود را در آب نگه دارد در حالی که لینن می تواند تا 20٪ آب را نگه دارد. همچنین لینن دارای خواص آب‌گیری طبیعی است، به این معنی که آب (یا عرق) را از پوست بیرون می‌کشد و به سرعت خشک می‌شود. پنبه همچنین رطوبت را به خوبی جذب می‌کند، اما همان پنبه مثل لینن توانایی جذب عرق از بدن را ندارد.

تنفس پذیری

هر دوپارچه قابلیت تنفس پذیری خوبی دارند ، اگرچه تنفس پنبه بیشتر به بافت پارچه بستگی دارد تا خود الیاف. برخی از پارچه های پنبه ای مانند جین یا بوم ضخیم تر هستند و تنفس کمتری دارند. همچنین در لینن جریان هوا به راحتی جریان دارد.

هدایت گرما

 پنبه گرما را هدایت نمی کند و دارای خواص عایق مشابه با فایبرگلاس است، ماده ای که برای عایق کاری خانه ها استفاده می شود. الیاف لینن توخالی است و آن را برای تابستان بسیار خنک می کند، اما در ماه های زمستان باید لایه لایه شود تا گرمای بدن را حفظ کند.

 

خرید پارچه لینن با قیمت مناسب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *